A
a harmadik generáció egy változataként napjainkban alakul ki, ami nem más, mint vállalatok, vállalkozások által kialakított együttműködési hálózatok rendszere. Már ma is sok tevékenységet „kiszerveznek”, pl. a könyvelést, a berendezések részbeni szerelését, jogi képviseletet, nyomdai tevékenységeket, stb. A tendencia megállíthatatlan: egyre több specializálódó cég alakul ki, amelyek egy-egy részfeladatot képesek magas színvonalon, és hatékonyan teljesíteni. (Nevezhetőek ők is beszállítóknak, de egyidejűleg más specializálódott cégeknek ők is megrendelői).
Kialakultak, és folyamatosan alakulnak ki az olyan erősen specializálódott cégek, amelyek eddig kizárólagosan egy-egy vállalkozáson belül voltak elképzelhetőek. Ezek a vállalkozások elsősorban a fejlett, főként távol-keleten gombamód szaporodnak. Ilyenek a termelő eszközöket, teszt-berendezéseket tervező, gyártó cégek, a termékfejlesztést végző cégek, karbantartást végző, informatikai kiszolgáló, reklám-marketing munkát végző cégek, sőt, jól ismertek a munkaerő-kölcsönző cégek nagy száma is.
Azaz, ebben a rendszerben a nagyvállalatok szerepe már egyre inkább a nagyon nagy beruházási igényű, olcsó tömegtermékek gyártására fognak visszaszorulni, míg a gazdaságok zömét sok-sok apró, clusterekbe (fürtökbe) kapcsolódó vállalkozások fogják alkotni.
A jellemzői tovább módosultak:
A versenyhelyzet átalakulása teljesen megváltoztatja a gazdaságok képét. Ahogy cégek közötti versenyt felváltja az együttműködés, hatalmas szellemi és egyéb erőforrás szabadul fel a tényleges munka végzésére. Ezért a fejlettebb innovációs rendszerekben tevékenykedő gazdaságok hatalmas előnyre tesznek szert, és nem vállalkozások, hanem egész országok kerülnek nyertes, vagy vesztes helyzetbe. Ez teljesen nyilvánvaló, hiszen minden versenynek egy-két győztese van, mindenki más veszít – és ha a verseny áttolódik az országok közé, akkor országok nyernek és a többségük veszíteni fog.
Az
rendszerben alapos változást fogunk tapasztalni.
Az informatika, internet, telekommunikáció térnyerése során a klasszikus kereskedelem, és a klasszikus gyártások (gigavállalatok, Brand-márkák) teljesen visszaszorulnak az olcsó, silány tömegcikkek, alapanyagok gyártására és forgalmazására. A folyamat már megkezdődött: egyre nagyobb vállalatok jönnek létre, de a számuk lassan, és biztosan csökken. Fő szlogenjük, a minőség mára teljesen kiüresedett, és hiteltelenné vált. ( A Vevőnek a minőség alapkövetelmény, és senki nem hirdeti áruját gyenge minőségűnek)
A kereskedelem, az informatika és a marketing-szakma egy részének összeolvadásából megszületik egy új dolog: a személyre szabott igények kielégítési rendszere. Ezek a vállalkozások, illetve vállalkozás-csoportok már közvetlenül képesek lesznek a vevőkkel, a felhasználókkal egyénileg kapcsolatot találni, igényeiket és szükségleteiket begyűjteni, rendszerezni, és a kéréseket az innovatív, fejlesztő vállalkozások felé szétosztani, mégpedig azok képességeinek, és lehetőségeinek figyelembe vételével. Az ez alapján elkészített terveket a nagyszámú kisegítő-gyártó-szolgáltató vállalkozások hálózata veszi át, és elképzelhetetlen sebességgel tudja teljesíteni. Tehát a gazdaság az internethez hasonlóan egy rendkívül összetett, sok-sok elemű vállalkozásokból álló szuperhálózattá válik, ahol az együttműködés, a tudás-megosztás, és a bizalom alapvető feltétele lesz a hatékony munkának. Itt helyet találhat ismét az egyéni alkotókedv, az egyének, és családi kisvállakozások újra felvirágozhatnak, ha ebbe a rendszerbe képesek integrálódni.
Műszaki fejlesztés, innováció, megvalósítás:
A ház körüli ötletek kivitelezése,