Az innováció és jövője

Gondolatok az innovációról, fejlesztésről, és a jövőbeli lehetőségeiről

A

 

 negyedik innovációs generáció

 

a harmadik generáció egy változataként napjainkban alakul ki, ami nem más, mint   vállalatok, vállalkozások által kialakított együttműködési hálózatok rendszere. Már ma is sok tevékenységet „kiszerveznek”, pl. a könyvelést, a berendezések részbeni szerelését, jogi képviseletet, nyomdai tevékenységeket, stb. A tendencia megállíthatatlan: egyre több specializálódó cég alakul ki, amelyek egy-egy részfeladatot képesek magas színvonalon, és hatékonyan teljesíteni. (Nevezhetőek ők is beszállítóknak, de egyidejűleg más specializálódott cégeknek ők is megrendelői).

 

 

 

Kialakultak, és folyamatosan alakulnak ki az olyan erősen specializálódott cégek, amelyek eddig kizárólagosan egy-egy vállalkozáson belül voltak elképzelhetőek. Ezek a vállalkozások elsősorban a fejlett, főként távol-keleten gombamód szaporodnak. Ilyenek a termelő eszközöket, teszt-berendezéseket tervező, gyártó cégek, a termékfejlesztést végző cégek, karbantartást végző, informatikai kiszolgáló, reklám-marketing munkát végző cégek, sőt, jól ismertek a munkaerő-kölcsönző cégek nagy száma is.

 

Azaz, ebben a rendszerben a nagyvállalatok szerepe már egyre inkább a nagyon nagy beruházási igényű, olcsó tömegtermékek gyártására fognak visszaszorulni, míg a gazdaságok zömét sok-sok apró, clusterekbe (fürtökbe) kapcsolódó vállalkozások fogják alkotni.

 

 

 

A jellemzői tovább módosultak:

 

  • A vállalkozások kénytelenek az addig szigorú belső titkaikat, vagy annak egy részét megosztani más vállalkozásokkal (könyvelési adatok, technológiai módszerek, jogi információk és markering stratégiák). Ezáltal laza, alacsony szintű, de bizalmi viszony alakul ki a vállalkozások között.
  • Maradnak a K+F rendszerek, de különválnak a gyártó cégektől. Úgyszintén különválnak mindazon a tevékenységek, amelyek nem kapcsolódnak közvetlenül a gyártáshoz, (szolgáltatáshoz), azaz a fő tevékenységi körhöz, hanem külön specializálódott, csak ezzel foglalkozó vállalkozások veszik át ezeket a feladatokat.
  • A versenyhelyzet elsősorban az azonos feladatkörű, hasonló területen tevékenykedő vállalkozások közé került, míg a más-más szakterületeken dolgozó vállalkozások között megjelent némi együttműködési hajlandóság. Az igazán éles verseny a gazdasági rendszerek, országok, régiók között érzékelhető.
  • Egyre inkább a vevő, fogyasztó szabja meg az árakat, amely közvetlenül a fejlesztéseket, és a gyártókat is befolyásolja. A kereskedelem szerepe csökken. (A vevő akár közvetlenül a fejlesztőhöz, vagy a gyártóhoz is fordulhat igényével, és a kereskedelem kétségbeesésében egyre nagyobb árrést alkalmaz, ami számára végzetessé fog válni.)

 

 

 

A versenyhelyzet átalakulása teljesen megváltoztatja a gazdaságok képét. Ahogy cégek közötti versenyt felváltja az együttműködés, hatalmas szellemi és egyéb erőforrás szabadul fel a tényleges munka végzésére. Ezért a fejlettebb innovációs rendszerekben tevékenykedő gazdaságok hatalmas előnyre tesznek szert, és nem vállalkozások, hanem egész országok kerülnek nyertes, vagy vesztes helyzetbe. Ez teljesen nyilvánvaló, hiszen minden versenynek egy-két győztese van, mindenki más veszít – és ha a verseny áttolódik az országok közé, akkor országok nyernek és a többségük veszíteni fog.

 

 

Az

ötödik generációs innovációs

rendszerben alapos változást fogunk tapasztalni.

Az informatika, internet, telekommunikáció térnyerése során a klasszikus kereskedelem, és a klasszikus gyártások (gigavállalatok, Brand-márkák) teljesen visszaszorulnak az olcsó, silány tömegcikkek, alapanyagok  gyártására és forgalmazására. A folyamat már megkezdődött: egyre nagyobb vállalatok jönnek létre, de a számuk lassan, és biztosan csökken. Fő szlogenjük, a minőség mára teljesen kiüresedett, és hiteltelenné vált. ( A Vevőnek a minőség alapkövetelmény, és senki nem hirdeti áruját gyenge minőségűnek)

 A kereskedelem, az informatika és a marketing-szakma egy részének összeolvadásából megszületik egy új dolog: a személyre szabott igények kielégítési rendszere. Ezek a vállalkozások, illetve vállalkozás-csoportok már közvetlenül képesek lesznek a vevőkkel, a felhasználókkal egyénileg kapcsolatot találni, igényeiket és szükségleteiket begyűjteni, rendszerezni, és a kéréseket az innovatív, fejlesztő vállalkozások felé szétosztani, mégpedig azok képességeinek, és lehetőségeinek figyelembe vételével. Az ez alapján elkészített terveket a nagyszámú kisegítő-gyártó-szolgáltató vállalkozások hálózata veszi át, és elképzelhetetlen sebességgel tudja teljesíteni. Tehát a gazdaság az internethez hasonlóan egy rendkívül összetett, sok-sok elemű vállalkozásokból álló  szuperhálózattá válik, ahol az együttműködés, a tudás-megosztás, és a bizalom alapvető feltétele lesz a hatékony munkának. Itt helyet találhat ismét az egyéni alkotókedv, az egyének, és családi kisvállakozások újra felvirágozhatnak, ha ebbe a rendszerbe képesek integrálódni.

 

 

 

Műszaki fejlesztés, innováció, megvalósítás:

       Kisvállalkozások részére,

       Nagyvállalatoknak,

       Feltalálók támogatása,

       Hobbi-elektronikához,

       A ház körüli ötletek kivitelezése,

       Segítségnyújtás tanulóknak.

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 9
Tegnapi: 14
Heti: 26
Havi: 116
Össz.: 16 619

Látogatottság növelés
Oldal: Innováció 4
Az innováció és jövője - © 2008 - 2024 - innovacio-fejlesztes.hupont.hu

Az ingyenes honlapkészítés azt jelenti, hogy Ön készíti el a honlapját! Ingyen adjunk: Ingyen Honlap!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »